Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Waarom is wandelen goed voor je mentale gezondheid?

Wandelen is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Het is slim om dagelijks een wandeling te maken waardoor je goed de dag doorkomt. Elke dag wat frisse lucht zorgt er namelijk voor dat je gezond blijft. Dit kan voorkomen dat je zorg nodig hebt, alhoewel je dat natuurlijk niet altijd kan voorkomen.

Wandel.nl in samenwerking met Lequal 

Wanneer je in het nieuwe jaar met goede voornemens een gezondere levensstijl wilt aangaan, kan je misschien je zorgverzekering vergelijken. Aan het einde van het jaar zijn er namelijk veel aanpassingen in de zorgverzekeringen. Het is slim om hier kritisch naar te kijken zodat je niet te veel gaat betalen. Het is natuurlijk zonde om ergens voor te betalen wat je niet nodig gaat hebben. Wij hebben hier wat gezonde tips en zorgtips op een rij gezet zodat je helemaal goed 2022 in kan gaan! 

Depressies tegengaan

Wanneer je dagelijks een half uurtje gaat wandelen dan wordt het mentale welzijn beter. Het risico op een depressie wordt kleiner en het zorgt ervoor dat je beter in je vel zit. Je voelt je fitter en krijgt weer nieuwe energie om daarna aan de slag te gaan. Wanneer je het leuker vindt om te gaan wandelen of fietsen dan is dat ook helemaal goed. Het belangrijkste is dat je even buiten komt en frisse lucht hebt. Vooral wanneer je de hele dag bezig bent geweest met school of werk is dat fijn. Het is belangrijk dat je het elke dag volhoudt en gewoon elke dag even gaat wandelen. Je kan dan ook meteen kritisch kijken naar je zorgvergelijker, meestal wanneer je beter in je vel zit dan heb je ook minder zorg nodig. De risico’s op zorg kun je voor jezelf het beste altijd even op een rij zetten. Je probeert dan in te schatten welke zorg je waarschijnlijk nodig hebt en welke aanvullende onderdelen je toevoegt. 

Sporten is goed voor het humeur

Een ander voordeel aan sporten is dat het goed is voor je humeur. Je wordt er meteen een stuk vrolijker van en dat is fijn voor jezelf en voor mensen om je heen. Sommige mensen vinden het fijn om individueel te sporten, anderen sporten liever in teamverband. Probeer voor jezelf een schema te maken of een planning zodat je hiervoor echt tijd maakt. Vaak wanneer mensen druk zijn dan laten ze het sporten voor wat het is. Dat terwijl het enorm belangrijk is om er ook even tussenuit te gaan.