Patagonia is zo’n merk dat door middel van het ontwikkelen van programma’s voor dierenwelzijn, mensenrechten en milieu een bijdrage levert aan een klimaatneutraler productieproces door middel van onder meer recycling, het gebruik van organische materialen, zoals organisch geteeld katoen en gerecyclede visnetten, en eerlijke lonen voor de werknemers.
Osprey, bekend van de vele soorten backpacks, heeft een secondlife shop in het leven geroepen, waar ze samples en afgedankte Osprey-producten herstellen en voor een fractie van de prijs te koop aanbieden. Zo wil Osprey haar afval in het productieproces verminderen.
De outdoorsector en de miljoenen mensen die van het buitenleven genieten, zijn de ambassadeurs voor het behoud van de natuur. Het EOCA (European Outdoor Conversation Association) steekt 100% van het lidmaatschapsgeld in natuurbeschermingsprojecten die door erkende organisaties worden uitgevoerd. Bedrijven als Gore-Tex, Ecco, Columbia, Lowa, Camelbag, Osprey, Patagonia en Jack Woflskin zijn lid van deze organisatie, maar ook retailers als Bever en A.S. Adventure. Interessant dus om te weten dat naast merken ook retailers investeren in natuurbehoud.