Hoe maak je duurzame keuzes voor je wandeloutfit?
Wandel.nl wil je helpen om duurzame keuzes te maken voor je wandeloutfit en gaat in gesprek met experts op dit gebied. Dit keer: Bas van Beek, directeur van het outdoor kledingmerk Life-line.
Wandel.nl wil je helpen om duurzame keuzes te maken voor je wandeloutfit en gaat in gesprek met experts op dit gebied. Dit keer: Bas van Beek, directeur van het outdoor kledingmerk Life-line.
Kun jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst sokken hebt gestopt of een broek hebt hersteld? Laat jij je afgesleten schoenzolen nog herstellen door de schoenmaker? We zijn gewend geraakt aan onze welvaart en als iets kapot is kopen we liever iets nieuw, dan dat we het een tweede leven gunnen. De consumptiemaatschappij is zo ingericht dat producten maar een bepaalde tijd meegaan, zodat je haast wel wordt gedwongen om iets nieuw aan te schaffen als het kapot of versleten is. Uiteindelijk zit daar de winst voor de ondernemer. Tel daarbij op dat wij als mens mee willen gaan met de laatste trends of iets willen hebben omdat het door een slimme marketeer als onmisbaar in ons leven wordt bestempeld.
De EU heeft de ambitie om in 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent verminderd te hebben. Dat heeft een flinke impact op de textielindustrie, die na de olie-industrie het meest vervuilend is. Het begrip ‘duurzaam’ is meer dan een trend, maar wat houdt het eigenlijk in?
Het kledingmerk Life-line werkt dagelijks aan het verduurzamen van hun wandelkleding. Wij vroegen directeur Bas van Beek om antwoord: “Duurzaam produceren kent een aantal componenten. Een stof mag duurzaam genoemd worden als er geen chemicaliën gebruikt worden en er weinig water en elektra voor de productie wordt gebruikt. Helaas is het nog niet mogelijk om stoffen volledig circulair te produceren. Dat betekent dat we van een kledingstuk een nieuw kledingstuk maken, maar dat is op dit moment nog niet rendabel. Bij Life-Line zijn we gestart met het maken van duurzamere keuzes, maar we mogen ons nog geen duurzaam merk noemen.”
Natuurlijk is niet alleen de producent verantwoordelijk voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. Als consument hebben we ook een grote verantwoordelijkheid. Wil jij keuzes maken die beter zijn voor klimaat en milieu? Dan heeft Bas de volgende tips voor je.
Door je schoenen en kleding te onderhouden, gaan je spullen langer mee. Maak bijvoorbeeld je schoenen schoon en droog na een modderige wandeling en behandel ze daarna met een verzorgend middel. Ook je kleding gaat langer mee als je het wast op een niet te hoge temperatuur een niet-agressief wasmiddel. Laat natte spullen, die niet meteen gewassen hoeven te worden, eerst goed drogen aan de lucht, voordat je ze opbergt.
Gun je kapotte of versleten product een tweede leven. Een kledingreparateur of schoenmaker maakt jouw product weer als nieuw. Daarnaast zijn er retailers, zoals Bever, die een eigen repairshop kennen. Hier kun je je outdoormaterialen, zoals tenten, slaapzakken, maar ook kleding en schoenen, laten repareren of verstellen.
Ben je echt op je product uitgekeken? Maak er dan een ander blij mee! Bever herstelt de producten en biedt ze weer te koop aan. Bij veel outdoormerken kun je je gebruikte kleding inleveren en dan wordt dit weer gerecycled.
Producten die nog niet versleten en kapot zijn kun je ook via verkoopsites als marktplaats en Vinted verkopen, of doneren via de lokale textielcontainers van ReShare.
Vraag jezelf eens af of je een nieuw product écht nodig hebt, voordat je het aanschaft. Waarom een nieuwe softshelljas kopen, als je er nog eentje in de kast hebt hangen? Niet alleen verklein je met consuminderen je ecologische voetafdruk, maar je bespaart er ook geld mee.
Voordat je tot aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe wandelbroek overgaat, is het verstandig eens de websites te bezoeken van verschillende merken. Kijk welk merk bij jou past. De outdoormarkt is gevoelig voor de CO2-problematiek; het heeft immers een enorme impact op de natuur, waar we zo graag bivakkeren! Zo herstelt Osprey gebruikte en kapotte producten om ze vervolgens opnieuw, voor een lagere prijs, op de markt te brengen. De directeur van Patagonia heeft onlangs het bedrijf verkocht en de opbrengst gaat naar goede doelen die klimaatverandering tegengaan en het bedrijf heeft als doel om 20 procent minder omzet te gaan draaien, dus minder te produceren.
Let bij online webshops op het duurzaamheidskenmerk. Veel merken en webshops hebben een eigen keurmerk, waarmee je makkelijk kunt zien of een product op duurzame wijze is geproduceerd. Zoals Zalando, waar gewerkt wordt met vijf duurzaamheidscriteria (dierenwelzijn, materiaalhergebruik, uitstootvermindering, waterconservatie en werknemerswelzijn) met ieder een eigen label. Of bijvoorbeeld Bergfreunde, met verschillende internationaal erkende keurmerken en labels, die in de productomschrijvingen zijn opgenomen. Op webshops die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, hoef je niet lang te zoeken naar meer informatie.
Een product mag zich niet zo maar duurzaam noemen. Die claim moet wel ergens uit blijken. De informatie vind je in de productomschrijving of op het kaartje dat aan het product hangt. Vaak staat er een keurmerk of label op afgebeeld.
Ook hier: kijk naar de productomschrijving of naar het kaartje aan het product in de winkel. Als een product gerecycled is, moet je dat hier terug kunnen vinden. Is het je onduidelijk? Schroom absoluut niet om een verkoopmedewerker om hulp te vragen. Hoe meer vragen wij als consument stellen aan retailers en merken, hoe meer antwoorden er komen en hoe meer bekendheid er komt.
“Toch moet er nog een kanttekening gemaakt worden als we het hebben over duurzame stoffen,” zegt Bas. “Op dit moment is het nog niet mogelijk om door te rekenen hoe duurzaam een stof nu eigenlijk is. Er is hiervoor een rekentool in ontwikkeling. Gerecycled polyester wordt bijvoorbeeld van petflessen gemaakt. Maar als dit petflessen zijn die speciaal voor dit doel zijn geproduceerd en niet ingezameld en gerecycled zijn, slaan we de plank volledig mis. Bamboe is ook een materiaal dat als duurzaam beschouwd wordt. Maar voor de productie van bamboe is heel veel water nodig. Als dit van nature niet aanwezig is op de groeilocatie van het productiebos, hoe duurzaam is bamboe dan nog?”
Stap voor stap worden we ons als consument, producent en overheid steeds bewuster van onze voetprint. Bas kijkt vooruit: “Regelgeving kan er voor gaan zorgen dat producten die niet duurzaam geproduceerd worden niet meer geïmporteerd mogen worden. Daarnaast treedt vanaf januari de UPV (uitgebreide productverantwoordelijkheid) in werking. Hoe meer kleding je als producent produceert, hoe meer je moet betalen. Dit geld komt in een fonds, dat investeert in duurzaamheidsoplossingen. We zijn er nog niet, maar het begin is er!”
Wil jij weten of de kleding of wandelschoenen die jij draagt wel duurzaam zijn? Of heb je een andere vraag over wandelproducten en hoe milieuvriendelijk ze zijn? Laat het ons dan weten via redactie@wandel.nl o.v.v. 'Lezersvraag Duurzaamheid'. Mogelijk zie jij dan binnenkort een uitgebreid antwoord terug op Wandel.nl. Hiervoor schakelen we experts in uit ons netwerk.