Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Route

A naar B
  • Niet rolstoeltoegankelijk
  • Huisdieren toegestaan

Geniet van de historische binnenstad van Den Bosch, bewonder de Sint-Janskathedraal onderweg en loop langzaamaan via de stadswallen richting Vught. Langs beekjes en over het gebied waar vroeger Fort Isabella stond, langs het Drongelens Kanaal en Kamp Vught, om uiteindelijk uit te komen in het dorpje Vught.

Startpunt
5261 VB
Plaats
Vught
Tussen stad en groen: van de Bossche stadswallen naar Vughtse Lunetten; Fort Isabella
Fort Isabella (Foto © Simone Vos)

Tekst & foto's: Simone Vos

Vanaf station Den Bosch wandel je direct het centrum in. Je komt al vrij snel langs Banketbakkerij Jan de Groot, waar je de wandeling goed begint met een echte Bossche Bol. Verderop steek je een bruggetje over en wandel je verder richting de stad. Sla rechtsaf de Lepelstraat in en geniet van de vele cafeetjes en mooie straatjes in het centrum.

Tussen stad en groen: van de Bossche stadswallen naar Vughtse Lunetten; Sint Janskathedraal
Sint Janskathedraal (Foto © Simone Vos)

Sint-Janskathedraal

Bij het Uilenburgstraatje ga je naar links en steek je de Binnendieze over. Je komt op de Postelstraat uit en gaat verder de Stoofstraat in. Je bent in het winkelgedeelte van Den Bosch beland en gaat de Markt op. Langs het Stadhuis wandel je verder richting de Ridderstraat. Vervolg de wandeling richting de Sint Janskathedraal, één van de highlights van de stad. De Sint Jan is een rijksmonument en is tussen 1330 en 1550 gebouwd. Het is een gotische kruisbasiliek en is zeer de moeite waard om van binnen te bekijken. Je kunt ook de toren beklimmen.

Bossche Broek

Na de kathedraal wandel je, over de Parade, langs het Theater aan de Parade, richting de rand van het centrum. Hier kom je bij het Bossche Broek, een natuurgebied bij Den Bosch, uit. Je kunt ervoor kiezen om de markering van het Hertogenpad te volgen en door het Bossche Broek te lopen. Je komt uit bij een trekpontje en gaat daarmee naar de overkant.
Of je volgt de hoofdroute over de stadwallen, die komt langs het Bastionder, een ondergronds informatiecentrum over de vestingwerken (voor deze route volg je de bewegwijzering van het Pelgrimspad). Je komt in beide gevallen bij een wenteltrap uit en vervolgt je weg daarna richting Vught.

Tussen stad en groen: van de Bossche stadswallen naar Vughtse Lunetten; stadswallen Den Bosch
Bruggetje na het station Den Bosch (Foto © Simone Vos)
Tussen stad en groen: van de Bossche stadswallen naar Vughtse Lunetten; kanon Bossche Broek
Kanon in natuurgebied de Bossche Broek (Foto © Simone Vos)

Fort Isabella

Steek de brug over het spoor over en wandel het terrein van Fort Isabella op. Dit fort is in 1618 aangelegd, toen de Spanjaarden in Den Bosch regeerden. In 1914 is het fort opgeheven als verdedigingswerk. Je vindt er nog wel de toegangspoort en er zitten diverse bedrijven en restaurants op het terrein.

Laat Fort Isabella achter je en wandel over de asfaltweg een klein stukje naar links, daarna rechts een bospad in. Slinger door de bossen en al snel daal je af naar beneden. Bij het Drongelens Kanaal ga je naar links, alsmaar het kanaal aan je rechterhand houdend. Na zo’n 1,5 kilometer neem je een weggetje omhoog, richting Vughtse Lunetten.

Lunetten en Kamp Vught

Let goed op de markering in de bossen en langzaamaan slinger je langs het water richting Kamp Vught en over de Lunetten. Deze zijn tussen 1844 en 1846 aangelegd in opdracht van Koning Willem III als verdedigingslinie van Den Bosch. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de verdedigingswerken gebruikt als concentratiekamp. Het museum vlakbij het terrein laat meer over deze geschiedenis zien.

Vervolg je weg door de bossen tot je bij knooppunt 17 uitkomt. Vanaf dit punt volg je de NS-wandeling richting station Vught. Verder door het bos, tot je bij Brasserie 155 aan de rand van Vught bent. Je wandelt door de buitenwijken van Vught, langzaamaan richting het centrum. Via een woonwijk kom je uiteindelijk bij Station Vught uit, eindpunt van deze wandeling.

Tussen stad en groen: van de Bossche stadswallen naar Vughtse Lunetten; Vught bos
De bossen rondom Vught (Foto © Simone Vos)
Tussen stad en groen: van de Bossche stadswallen naar Vughtse Lunetten; bewegwijzering
(Foto © Simone Vos)

Praktische informatie

• Deze route volgt de eerste acht kilometer het Pelgrimspad, wit-rode markering. Daarna volg je de NS-wandeling, ook wit-rode markering. Op de website van Wandelnet vind je de routebeschrijving en de kaart, alleen deze route is vanuit Vught beschreven richting Den Bosch.
  • Wil je een bezoek brengen aan Kamp Vught? Op de website vind je alle info: www.nmkampvught.nl
  • Parkeren: Station Den Bosch
  • OV: station Den Bosch
  • Horecatip: Banketbakkerij Jan de Groot, Stationsweg 24 in Den Bosch, Eetbar DIT Snellestraat 24-26 in Den Bosch, Fort Isabella (hetfortvught.nl), Brasserie 155 in Vught

Bekijk de route

Wil je meer informatie over deze route en - of over dit gebied? Ga naar de website van Wandelnet. Hier is het ook mogelijk om een routebeschrijving te downloaden.

Download de wandelroute

Help ons mee

Heb jij de route gelopen en kom je erachter dat de informatie op Wandel.nl niet klopt? Help ons en stuur een mailtje naar redactie@wandel.nl, dan passen wij het aan.